Rådgivning ud fra forskning


Der er til stadighed mere og mere fokus på evidensbaseret viden omkring løb og løbeskader – både hos behandlere, løbere og ikke mindst i medierne. I Kaiser Sport og Ortopædi bygger vi al vores aktivitet på biomekanik og vores naturvidenskabelige baggrund.
 

Når vi rådgiver i butikken, deler vi, ligesom forskningen, vores kunder op i tre kategorier:

  • Løbere uden skader, der løber under 15 km om ugen og nybegyndere
  • Løbere uden skader, der løber over 15 km om ugen
  • Løbere med tendens til skader/skadeshistorik

 

 

Løbere uden skader, der løber under 15 km om ugen, og nybegyndere

Løberne i denne gruppe er enten nybegyndere, dvs. at de har løbet i mindre end 90 dage, eller løbere uden løberelaterede skader, der løber under 15 km om ugen. Hvis du løber over 15 km om ugen, har vi praktisk erfaring for, at du vil være mere udsat for overbelastningsskader i en løbesko, som ikke guider dig korrekt.

 

For denne gruppe viser forskningen, at løbeskoens pasform påvirker dit løbemønster og har stor indflydelse på, om du kan løbe skadesfrit. Jo bedre skoen sidder, jo bedre kontrol har du over dit løb. Pasformen er dermed alfa og omega.
 

Uanset din fodstilling så bør dit udgangspunkt for valg af løbesko være neutrale sko, dvs. løbesko uden særlig støtte. Der er dog stor forskel på neutrale løbesko. De kan fx være mere eller mindre stabile, tilpasset forskellige vægtklasser og derfor også påvirke dit løb meget forskelligt. Derfor er det vigtigt med en Kaiser Løbetest.

 

Skoens støddæmpning er en vigtig faktor, når vi taler komfort, og så skal den passe til din løbestil, hvad enten du er hællander, mellem- eller forfodslander. Endelig viser forskning, at løb i forskellige løbesko samt varieret træning mindsker risikoen for skader. Variation er et nøgleord!

 

 

Løbere uden skader, der løber over 15 km om ugen

Har du allerede løbet en del uden problemer, så hold dig umiddelbart til den samme model. Der er nemlig altid risiko for skader, når du skifter løbesko, da kroppen kan have vænnet sig til en bestemt type af sko.

Det lyder enkelt, men er meget svært i praksis, fordi producenterne skifter modeller to gange om året. Den nye model fungerer sjældent præcis som den forrige, selvom navnet er stort set det samme,-  der er måske blot tilføjet et nyt versionsnummer til sidst i navnet. Det ved vores ekspedienter i butikken, og de kender modellens ændringer. Så hvis du vil undgå skader, skal du på løbebånd hver gang, du skal have nye sko.

 

Det er vigtigt at have fokus på skoens funktion og dit behov - pris (eller udseende) er ikke afgørende. Herudover er det en fordel at skifte mellem to forskellige løbesko, hvis du løber over 25 km om ugen. Det fordeler belastningerne i fod og underben og mindsker risikoen for skader.



Løbere med tendens til skader/skadeshistorik

Forskningen viser, at løbere som har (haft) skader eller har tendens til det, skal vælge sko med endnu større omhu. Hvis du er en af dem, har du behov for individuel ekspertrådgivning, så du kan få klarhed over, hvad der er den rigtige løsning for dig.

 

Det er vigtigt, at du får en grundig løbetest, så du får en løbesko, der støtter, normaliserer og aflaster foden, så din skade forsvinder og færre opstår. Vi laver altid en grundig Kaiser Løbetest, hvor vi afdækker dine behov, undersøger din biomekanik, tjekker dine fødder, filmer dig fra top til tå på løbebåndet, rådgiver dig om træning, øvelser og meget mere.


 

Litteraturhenvisning

 

 

 

Yderligere information

 

Butik

Kom ind i vores fysiske løbebutik på Frederikssundsvej 143 og lad vores eksperter hjælpe dig med at finde skoen, der passer til netop din løbestil. Vi har også tøj, udstyr og meget mere.
 

Vælg den rigtige løbesko
Kaiser Løbetest
Book tid til køb af sko
Walkersko / gå-sko
Spørg vores eksperter

Klinik

Vi er specialister i at behandle og forebygge fodrelaterede skader og løbeskader. Vi laver dynamiske fodindlæg, har et hav af sportsbandager, og vores behandlere hjælper rigtig mange.
 

Dynamiske fodindlæg
Sportsbandager
Osteopati
Løbestilsanalyse
Spørg vores eksperter

Træning

Vi har sammensat en række spændende træningstilbud, som vores fysioterapeuter står for. Vi gør meget ud af, at du skal kunne bruge træningen derhjemme.


 

Jump n' Run
Løbehold
Personlig træning
Løbende rådgiver
Fysioterapeutisk træning
Dankort, Visa/Dankort VISA Electron eDankort VISA MasterCard American Express JCB Maestro

Din indkøbskurv er tom