Korrekt skosnøring


Snør dine løbesko korrekt, mindsk din bagfodspronation og få færre skader.

Et forskningsstudie har vist, at den måde du snører din sko på, har indflydelse på fodens biomekanik, når du løber. I studiet løb 20 erfarne løbere med fem forskellige former for snøring hen over en trykplatform.
 
Under løbet blev fodens pronation og trykfordeling på fodsålen videofilmet og analyseret, idet den ramte platformen. Testene adskilte sig ved antallet af brugte snørehuller (1, 2, 3, 6 eller 7), samt hvor stramt skoene var snørede (løst, moderat eller stramt).
 
Stram og høj snøring med 7 huller
Resultaterne viste reduceret belastning af foden og nedsat pronationshastighed. Herudover målte man en lavere belastning af hælen og den udvendige fodrand ved denne type snøring.
 
Moderat snøring med 6 huller
Almindelig snøring med brug af 6 snørehuller og krydssnøring resulterede i højere belastning og større tryk på hælpuden i nedslaget sammenlignet med den stramme 7-huls snøring, dog uden at det gav signifikant bedre fornemmelse for løberne.
 
Løs snøring med 1-3 huller
Den løse snøring i testen resulterede i mindre belastning af hælen og forfoden, hvilket formentlig skyldes, at foden glider frem og tilbage i skoen.
 
Forskerne konkluderede, at en tæt og høj snøring af løbeskoen giver den mest effektive udnyttelse af skoens egenskaber og mindsker sandsynligvis risikoen for skader i fod og underben.


Yderligere information
  Gør brug af snørelåsen
I Kaiser Sport og Ortopædi anbefaler vi altid, at du gør brug af snørelåsen – en bestemt måde at snøre skoen på, så du giver din bagfod optimal støtte.
 
I samarbejde med Samvirke har vi lavet en lille video, så du kan se, hvordan du gør:
 






 
 
 
 

Butik

Kom ind i vores fysiske løbebutik på Frederikssundsvej 143 og lad vores eksperter hjælpe dig med at finde skoen, der passer til netop din løbestil. Vi har også tøj, udstyr og meget mere.
 

Vælg den rigtige løbesko
Kaiser Løbetest
Book tid til køb af sko
Walkersko / gå-sko
Spørg vores eksperter

Klinik

Vi er specialister i at behandle og forebygge fodrelaterede skader og løbeskader. Vi laver dynamiske fodindlæg, har et hav af sportsbandager, og vores behandlere hjælper rigtig mange.
 

Dynamiske fodindlæg
Sportsbandager
Osteopati
Løbestilsanalyse
Spørg vores eksperter

Træning

Vi har sammensat en række spændende træningstilbud, som vores fysioterapeuter står for. Vi gør meget ud af, at du skal kunne bruge træningen derhjemme.


 

Jump n' Run
Løbehold
Personlig træning
Løbende rådgiver
Fysioterapeutisk træning
Dankort, Visa/Dankort VISA Electron eDankort VISA MasterCard American Express JCB Maestro

Din indkøbskurv er tom