Fodøvelser


Hvis du vil undgå smerter og andre problemer, er det vigtigt, at du giver dine fødder optimale betingelser for at bære dig rundt hele livet.

Dit fodtøj er er en vigtig faktor for dine fødders velbefindende, men lige så vigtigt er det, at du sørger for, at fødderne er stærke nok til at klare den daglige belastning. Det sikrer du ved at træne fodens og underbenets muskulatur. Fodøvelser er især vigtige, hvis du allerede har problemer. Med dem kan du hjælpe dine fødder til at få det bedre ved at lave nogle enkelte øvelser dagligt.
 
26 knogler, mere end 100 muskler, ledbånd og sener
For hvert skridt du tager, belaster du din fod med halvanden gang din kropsvægt. Derfor bliver belastningen på muskulaturen og de andre strukturer i foden meget store i løbet af en dag. Foden er opbygget af 26 knogler og mere end 100 muskler, ledbåd og sener.
 
Her har du nogle gode fodøvelser, der kan hjælpe dig til større styrke og udholdenhed. Alle øvelser udføres morgen og aften i mindst 4-6 uger:
 
Sprede tæer
  • Sæt dig på en stol. Krum tæerne og hold spændingen i 2-3 sekunder.
  • Spred derefter tæerne, så der kommer luft imellem dem i 2-3 sekunder.
  • Gentag øvelsen 8-10 gange med hver fod.

Gribeøvelse
  • Sæt dig på en stol. Grib med tæerne omkring en bold (fx en tennisbold eller en lille træningsbold).
  • Hold spændingen i 2-3 sekunder. Gentag øvelsen 2 x 8-10 gange med hver fod med en pause imellem.
 
Cirkeløvelse
  • Sid på en stol med krydsede ben og tegn små cirkler med storetåen på den løftede fod. Cirklerne laves gradvist større.
  • Bevæg herefter storetåen den modsatte vej i cirkler.
  • Gentag øvelsen 2 x 10-12 gange med hver fod med en pause imellem.
 
Kortfodsøvelse
  • Sæt dig på en stol. Gør din fod kort ved at krumme tæerne og hælen tættere på hinanden, så du spænder svangen og fodbuen op.
  • Gentag øvelsen 2 x 8-10 gange med en pause imellem. 
     

Yderligere information
 
"Sprede tæer" - en øvelse, der er med til at hjælpe dig til større styrke og udholdenhed.


Massagebolden, Foot Rubz, er utrolig effektiv til at lette ømhed og smerte og få dine fødder til at slappe af. Find den i vores webshop

Butik

Kom ind i vores fysiske løbebutik på Frederikssundsvej 143 og lad vores eksperter hjælpe dig med at finde skoen, der passer til netop din løbestil. Vi har også tøj, udstyr og meget mere.
 

Vælg den rigtige løbesko
Kaiser Løbetest
Book tid til køb af sko
Walkersko / gå-sko
Spørg vores eksperter

Klinik

Vi er specialister i at behandle og forebygge fodrelaterede skader og løbeskader. Vi laver dynamiske fodindlæg, har et hav af sportsbandager, og vores behandlere hjælper rigtig mange.
 

Dynamiske fodindlæg
Sportsbandager
Osteopati
Løbestilsanalyse
Spørg vores eksperter

Træning

Vi har sammensat en række spændende træningstilbud, som vores fysioterapeuter står for. Vi gør meget ud af, at du skal kunne bruge træningen derhjemme.


 

Jump n' Run
Løbehold
Personlig træning
Løbende rådgiver
Fysioterapeutisk træning
Dankort, Visa/Dankort VISA Electron eDankort VISA MasterCard American Express JCB Maestro

Din indkøbskurv er tom