6 gode råd til køb af løbesko


Når vi finder løbesko til vores kunder i butikken, så tager vi altid udgangspunkt i nyeste forskning og tilsætter vores egen praktiske erfaring.

 

Vi har fået rådgivning af fysioterapeut, ph.d. og postdoc, Rasmus Østergaard Nielsen fra Institut for Folkesundhed på Aarhus Universitet. Han er koordinator på ”Runsafe” - et landsdækkende forskningssamarbejde inden for løbeskader.

Rasmus har publiceret et større antal videnskabelige artikler om løbeskader og løbesko, og han er en af de bedste inden for løbeforskning i Europa. Ifølge ham er sandheden om løb og løbesko væsentlig mere nuanceret end den debat, der ofte kører i medierne.

 

Seks gode råd når du køber løbesko

Rasmus Ø. Nielsen har på baggrund af sin forskning udarbejdet seks gode råd til køb af løbesko. Disse råd arbejder vi også efter i butikken, men vi tilsætter vores egen praktiske erfaring, så vores kunder får det bedste fra begge verdener.

 

1. Pasformen er det vigtigste

Forskning: Den vigtigste anbefaling er, at skoen skal sidde godt og føles behagelig. Du skal aldrig købe en sko, som føles ubehagelig, selvom du får den anbefalet.
 

Praktisk erfaring: Det betyder i praksis, at du ikke kan købe løbesko på nettet, medmindre det er nøjagtig samme sko. Løbeskoen skal passe optimalt til din fodform, fodstilling og løbestil. Alfa omega er skoens pasform og dens måde at guide dig på gennem hvert skridt.

2. Neutrale løbesko som udgangspunkt

Forskning: Er du skadesfri og har ikke haft problemer ved løbetræning, så vælg som udgangspunkt neutrale løbesko uden særlig støtte, men med en pasform, der passer til din fod. Nye løbere bør se på deres vægt, omfanget af træningen og eventuelle tidligere skader, hvis de vil forebygge løbeskader.
 

Praktisk erfaring: Rigtig mange løbere fungerer bedst i en neutral sko, men kun en videoanalyse af dit løb kan afsløre, om du får en hensigtsmæssig afvikling i den sko, du prøver. Der er desuden stor forskel på neutrale løbesko. De kan fx være mere eller mindre stabile, tilpasset forskellige vægtklasser og derfor også påvirke dit løb meget forskelligt. Performance og pasform kan kun mærkes, når du løber i skoen, så hvis du skal have optimalt udbytte af dine løbeskos egenskaber, må du have ekspertrådgivning.

3. Løbesko og skader

Forskning: Er du skadet eller har ofte haft skadesproblemer, så få hjælp til at finde en løbesko med særlig støtte, stødabsorbering eller andre særlige egenskaber efter dit behov.

Praktisk erfaring: Hvis du oplever løbeskader, kan dine sko i mange tilfælde være en medvirkende årsag. En uhensigtsmæssig løbesko kan påvirke dit løbemønster i en uheldig retning og betyde øget belastning på muskel- og senevæv. Kom derfor ind med dine gamle sko og lad os tjekke dig. Samtidig kan vi tale om din træning, da dette er en anden stor skadesfaktor.
 

4. Køb af ”de samme” løbesko

Forskning: Hver gang du skifter sko, så er der en øget risiko for skader. Hvis du har løbet uden problemer i dine gamle løbesko, så køb nye magen til.

 

Praktisk erfaring: Det lyder enkelt, men er meget svært i praksis, fordi producenterne skifter modeller to gange om året. Den nye model fungerer sjældent præcis som den forrige, selvom navnet er stort set det samme,-  der er måske blot tilføjet et nyt versionsnummer til sidst i navnet. Det ved vores ekspedienter i butikken og de kender skoens ændringer. Så hvis du vil undgå skader, skal du på løbebånd hver gang, du skal have nye sko.

 



Yderligere information

 

5. Optrapning i nye løbesko

Forskning: Når du har købt nye sko, så løb dem til på korte ture i langsomt tempo de første par uger. Også selv de er magen til dine gamle. Et par slidte sko performer og sidder helt anderledes på foden end et par nye, selvom skoene er af nøjagtig de samme.
 

Praktisk erfaring: Langsom opstart i dine nye sko er et vigtigt råd. Hvis du løber mere end 25 km om ugen, er det en fordel at skifte mellem to forskellige løbesko for at fordele belastningerne i fod og underben.

6. Hvor længe holder en løbesko?

Forskning: Det er svært at sige, hvornår du skal skifte løbesko. Der findes i dag ikke præcis forskning, der viser, at det er bedst at skifte sko efter et vist antal løbne kilometer, og der er uenighed om, hvordan det er bedst at måle, om løbeskoen er slidt.

 

Praktisk erfaring: Selvom forskningen ikke viser klart, hvornår det er klogt at skifte sko, viser undersøgelser, at støddæmpning og skoens facon, pasform og geometri bliver ringere jo flere kilometer, du løber. Typisk vil dine sko kunne holde 800-900 km, men kun hvis du har valgt en sko, der passer til din vægtklasse.

 

Butik

Kom ind i vores fysiske løbebutik på Frederikssundsvej 143 og lad vores eksperter hjælpe dig med at finde skoen, der passer til netop din løbestil. Vi har også tøj, udstyr og meget mere.
 

Vælg den rigtige løbesko
Kaiser Løbetest
Book tid til køb af sko
Walkersko / gå-sko
Spørg vores eksperter

Klinik

Vi er specialister i at behandle og forebygge fodrelaterede skader og løbeskader. Vi laver dynamiske fodindlæg, har et hav af sportsbandager, og vores behandlere hjælper rigtig mange.
 

Dynamiske fodindlæg
Sportsbandager
Osteopati
Løbestilsanalyse
Spørg vores eksperter

Træning

Vi har sammensat en række spændende træningstilbud, som vores fysioterapeuter står for. Vi gør meget ud af, at du skal kunne bruge træningen derhjemme.


 

Jump n' Run
Løbehold
Personlig træning
Løbende rådgiver
Fysioterapeutisk træning
Dankort, Visa/Dankort VISA Electron eDankort VISA MasterCard American Express JCB Maestro

Din indkøbskurv er tom